“Als wij niet voor de duurzame weg hadden gekozen, weet ik niet of we nog zouden bestaan.” Voor Drukkerij de Bij is duurzaamheid inmiddels vanzelfsprekend, maar eigenlijk zijn ze er per toeval mee begonnen, vertelt directeur Norbert van Schie. 

Tekst: Pieter van der Meulen

Over de vraag of het nog duurzamer kan bij Drukkerij de Bij moet Norbert van Schie even nadenken. Sinds in 2007 de lampen zijn vervangen is het balletje gaan rollen, eigenlijk bij toeval. “Sindsdien hebben we bij alle investeringen gekeken hoe we het zo duurzaam mogelijk kunnen insteken. De vervanging van de lampen bespaart veertig procent van ons energieverbruik en we hebben ze binnen anderhalf jaar terugverdiend. Dat heeft toch wel mijn ogen geopend. Je kan door investeringen net anders in te steken hetzelfde blijven doen, geld besparen en bijdragen aan een duurzame wereld. Het is eigenlijk ons verdienmodel geworden, hiermee onderscheiden we ons. Ik kan wel zeggen dat als we dit niet hadden gedaan, het heel lastig voor ons was geweest, zoals dat voor veel drukkerijen het geval is.”​

Duurzaamste ter wereld

“Wij bestaan al ruim 93 jaar. Van een klassieke zijn wij omgebouw tot een hele duurzame drukkerij. Daarmee hebben we zelfs meerdere prijzen mee gewonnen. In 2012 werden we verkozen tot duurzaamste bedrijf, niet eens specifiek  de drukkerij , van stadsdeel Sloterdijk verkozen. Over heel Amsterdam zijn we dat jaar derde geworden.” Het bleek pas het begin van de erkenning, want in 2016 benoemde Kodak  het bedrijf tot groenste drukkerij ter wereld. Van Schie blijft nuchter onder de uitverkiezing. “Het is ontzettend moeilijk om te bepalen wie de duurzaamste is. In het geval van de wedstrijd van Kodak ging het om het invullen van een vragenlijst. Daar kwamen wij als nummer 1 bovendrijven. Natuurlijk is dat mooi, maar duurzaamheid is voor ons geen wedstrijd. Wij willen met onze activiteiten zo min mogelijk druk leggen op de leefomgeving.”

Gemeenschappelijk doel 

“Mijn ouders hadden een veehouderij dus vanaf mijn vroege jeugd ben ik met de natuur bezig geweest. Zorg dragen voor de omgeving, daar denk je niet over na, dat doe je gewoon. Pas als je ziet waar het mis gaat, gaat duurzaamheid opvallen en ga je het bijzonder vinden. Vanuit zakelijk oogpunt is het ook gewoon verstandig. Niet alle leveren besparingen geld op, je kunt je klanten meer bieden dan alleen een mooi product. Ondernemers die zich samen inzetten voor een betere wereld helpen elkaar. Het gemeenschappelijk doel om samen voor een gezonde aardbol te gaan is veel waard. Alleen op prijs concurreren is verleden tijd.” 

Extra werk

“Ieder jaar laten we een milieu- audit doen om te kijken waar nog winst kan worden behaald. Ons dak ligt vol met zonnepanelen, we hebben de drukpersen en andere machines vervangen en zijn eigenlijk wel zo’n beetje klaar. Je blijft schaven en de puntjes op de i zetten, maar in grote lijnen kunnen we weinig meer te veranderen. Als ik kijk ten opzichte van tien jaar geleden besparen we ontzettend op deveel kosten. De Informatieplicht Energiebesparing zorgt dat alle bedrijven naar hun energieverbruik moeten kijken, dat vind ik een goede zaak. In eerste instantie had ik wel mijn bedenkingen, het is toch weer extra werk. Als ondernemer zit je helemaal niet te wachten op een extra taak en om alles uit te zoeken en door te geven, komt toch bovenop de gebruikelijke werkzaamheden. Maar je kan het ook omdraaien en zeggen dat het een perfecte manier is om te laten zien dat je goed bezig bent. En als het bedrijven een extra duwtje geeft om aan de slag te gaan, vind ik dat alleen maar goed. Ik zou adviseren te beginnen met kleine ingrepen, zoals wij met de lampen zijn begonnen. Door het laaghangend fruit aan te pakken, wordt op een eenvoudige manier duidelijk wat er allemaal mogelijk is en wat het oplevert. Te vaak hoor ik ondernemers zeggen dat het niet uitkomt en dat ze over een paar jaar wel gaan kijken wat ze kunnen doen. Dan komt het er niet van. Begin gewoon met simpele ingrepen, dan zie je snel genoeg dat je bedrijf er voordeel van heeft.” 

Bekijk hier​ de film over energiebesparing bij Drukkerij de Bij. 
Lees hier meer over Drukkerij de Bij

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op vno-ncwwest.nl

Partners van Project Informatieplicht Energiebesparing

Partner logo MKB Rotterdam Rijnmond
Partner logo MKB Amsterdam
Partner logo LTO
Partner logo MKB Midden Nederland
Partner logo MKB Limburg
Partner logo BOVAG
Partner logo VNO-NCW West
Partner logo VNO-NCW Midden
Partner logo Koninklijke Metaalunie
Partner logo DPG
Partner logo Bouwend Nederland
Partner logo MKB Nederland Regio Zwolle
Partner logo Bedrijvenkring Ondernemend Veenendaal (BOV)
Partner logo KAVB
Partner logo MKB Eindhoven
Partner logo Ondernemend Lansingerland
Partner logo Evofenedex
Partner logo VNHI
Partner logo VOA
Partner logo Detailhandel Nederland
Partner logo LWV
Partner logo INretail
Partner logo Kartoflex
Partner logo NSO
Partner logo Stichting Belangenbehartiging Nederlandse Golfkartonindustrie
Partner logo NBOV
Partner logo VACO
Partner logo KVGO
Partner logo FOCWA
Partner logo Techniek Nederland
Partner logo BETA
Partner logo MKB Noord
Partner logo Vakcentrum
Partner logo Energie Samen Rivierenland
Partner logo NRK
Partner logo NL Actief
Partner logo RECRON
Partner logo EPV
Partner logo Tuinbranche Nederland
Partner logo Vastgoed Belang
Partner logo DDA
Partner logo Nederland ICT
Partner logo OVSV
Partner logo MKB Utrecht
Partner logo BIK
Partner logo Koninklijke Horeca Nederland
Partner logo Koninklijke CBM
Partner logo VNO-NCW Brabant Zeeland
Partner logo EnergieCollectief Utrechtse Bedrijven
Partner logo NVG
Partner logo FME
Partner logo VNO-NCW Noord
Partner logo NVKT
Partner logo FTN
Partner logo St. DEC Liemers
Partner logo Stichting Clok
Partner logo Modint
Partner logo Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS)

Pin It on Pinterest

Share This