De overstap naar ledverlichting is een van de meest rendabele manieren om energie te besparen. Toch zijn er enkele valkuilen waar ondernemers op moeten letten als ze investeren in led. Goedkoop is niet altijd de beste koop.

Tekst: Norbert Cuiper

Ledverlichting is een van de erkende maatregelen voor energiebesparing bij kantoren en bedrijfspanden. “Led verdient zich vaak binnen een paar maanden tot een half jaar terug,” zegt Stef de Graaf, oprichter van led-leverancier Saled, dat ook lichtadvies geeft. Volgens De Graaf is zeker vijftig procent op energiekosten te besparen bij de overstap van TL naar led. Voor kantoren is 60 procent energiebesparing gangbaar, zegt Maarten Loerakker, directeur van Loerakker Led Line, een bedrijf dat led-armaturen ontwikkelt, produceert en installeert. Beide heren zijn al geruime tijd actief op gebied van ledverlichting.

Voordelen

Ledverlichting kent naast energiebesparing ook andere voordelen, die zwaarder kunnen wegen. Loerakker: “Energie maakt bij de meeste bedrijven weinig uit van de totale kosten, dus dan levert 50 procent energiebesparing weinig kostenbesparing op. Belangrijker is echter dat verlichting een groot effect heeft op het personeel. Als de verlichting niet goed is dan daalt de arbeidsproductiviteit.” Dat bevestigt De Graaf: “Mensen kunnen zich beter concentreren als de verlichting in orde is.” Dit blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek, zoals dat is uitgevoerd aan de TU Eindhoven.

Levensduur

Belangrijk voordeel van ledverlichting is wel: het gaat veel langer mee dan TL. “Ledlampen van het type L80 hebben na 50.000 branduren nog steeds 80 procent van hun lichtopbrengst. Daardoor hoef je ze minder vaak te vervangen dan L50- of TL-lampen,” zegt De Graaf. Bijkomend voordeel is dat led-verlichting heel veel onderhoudskosten bespaart. Dat geldt vooral voor hogere ruimtes waar stellages nodig zijn om de TL-buizen en –armaturen te vervangen.

De meeste bedrijven vervangen hun verlichting aan het einde van de levensduur, maar volgens Loerakker hoeven ondernemers niet te wachten totdat de lampen ‘op’ zijn. Daarbij speelt ook de beschikbaarheid op de markt mee. “TL-armaturen zijn steeds lastiger te krijgen. Het raakt van de markt af,” aldus Loerakker.

Led is standaard

Led is nu de norm, zeker bij grote winkelketens, merkt Loerakker op. “Een modeketen bouwde binnen een paar jaar alle winkels om. Nu zijn grotere kantoren en bedrijfshallen aan de beurt.” Bij nieuwbouw is led standaard, zegt Loerakker. “Nieuwe kantoorpanden moeten voldoen aan strengere normen en eisen. Bij bestaande panden wordt de verlichting vaak pas vervangen bij renovaties. Wel zien we dat de eis om te verduurzamen steeds vaker vanuit de huurder wordt gesteld, en dan is led een eenvoudige maatregel. Op dat vlak zien we vooruitgang.”

Retailers

In de retailbranche zijn supermarkten al overgestapt op ledverlichting. Dit heeft vooral te maken met de manier waarop producten worden belicht, zegt De Graaf. “Koude producten hebben ‘koud’ licht nodig, en warme producten juist warm licht. Met led is dat goed te regelen. Zo kan vlees het beste worden beschenen met wittinten. De juiste kleur maakt het product aantrekkelijker.” Dit voordeel geldt ook voor kleinere retailers zoals slagers, bakkers en kledingzaken. “Een witte bruidsjurk heeft een speciaal wit led-licht nodig. Het moet er niet gelig uitzien,” aldus Loerakker.

Valkuil: focus op prijs

Grootste valkuil bij ledverlichting is volgens De Graaf de focus puur op de prijs, zonder te kijken naar de kwaliteit. “Ledlampen zijn online te bestellen bij Ali Baba voor de laagste prijs, maar goedkope lampen kunnen binnen twee jaar stuk gaan en dan moet je opnieuw investeren. Dan is goedkoop toch nog duurkoop,” aldus De Graaf. Hij adviseert om goed te checken of prijzen marktconform zijn in vergelijking met de kwaliteit en of de kwaliteitskeurmerken kloppen. “Het opschrift CE staat voor ‘conform Europese regels’, maar bij ledlampen uit China kan dit ook China Export betekenen.”

Kwaliteit

Kwaliteit is bij led het belangrijkste aandachtspunt, beaamt Loerakker. “Tussen ledlampen en -armaturen bestaan grote kwaliteitsverschillen, omdat de technologie nog niet zo lang bestaat. Afgelopen tien jaar is led wel steeds efficiënter geworden, waardoor je meer en beter licht krijgt voor minder geld. De laatste jaren richt de ontwikkeling zich op betere kleuren, dynamisch licht en slimme sensoren, waardoor je nog meer kan besparen. Maar het is niet nodig om te wachten op een lagere prijs. Het loont nu al om te investeren in ledverlichting.”

Lichtadvies

Loerakker en De Graaf adviseren ondernemers om een onafhankelijke lichtadviseur in de hand te nemen. Loerakker: “Dat kan veel ellende voorkomen, als je voor lange termijn wil investeren.” Veel aanbieders bemoeien zich volgens hem met het lichtadvies. “Dat maakt het lastig om door de bomen het bos te blijven zien”. Hij raadt ondernemers aan om lichtadviseurs en -installateurs te vragen naar een bewijs van hun kennis en expertise. Dat kan een cursus binnenverlichting zijn die met succes is afgerond, of de erkenningsregeling binnenverlichting, een initiatief van Techniek Nederland en NLA/FEDET.

Financiële constructies

Voor ledverlichting bestaan financiële constructies. Als ondernemers de investering een te hoog financieel risico vinden kunnen ze een abonnement nemen. Hierbij betalen ze een maandelijks bedrag voor de ledverlichting, terwijl ze elke maand besparen via de lagere energiekosten. Na bijvoorbeeld vijf jaar is de verlichting eigendom van de ondernemer. Ook kunnen btw-plichtige ondernemingen voor de investering gebruik maken van de Energie-investeringsaftrek (EIA). Hierbij moet de verlichting wel voldoen aan de eisen, zoals bijvoorbeeld een minimale efficiency.

Collectief inkopen

Ondernemers kunnen led ook collectief inkopen, meldt De Graaf. “Dat kan via brancheorganisaties zoals BOVAG, Vakcentrum en Onderwijs Inkoopgroep. De organisaties vragen bij diverse bedrijven offertes op, die onderling concurreren op basis van prijs en kwaliteit. “Deze concurrentie zorgt ervoor dat leveranciers hun best doen om zowel een lage prijs als een hoge kwaliteit te bieden,” zegt De Graaf. Ook hij adviseert om niet te wachten met investeren in led. “Doe het als je snel wilt besparen, op energie en CO2. Als je de CO2-besparing kan tonen kan dit ook zorgen voor meer opdrachten en klanten. Het mes snijdt daardoor aan twee kanten.”

Partners van Project Informatieplicht Energiebesparing

Partner logo NRK
Partner logo NVG
Partner logo MKB Utrecht
Partner logo MKB Eindhoven
Partner logo FME
Partner logo MKB Rotterdam Rijnmond
Partner logo Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS)
Partner logo NL Actief
Partner logo MKB Noord
Partner logo BOVAG
Partner logo Kartoflex
Partner logo MKB Nederland Regio Zwolle
Partner logo Nederland ICT
Partner logo Koninklijke Horeca Nederland
Partner logo Techniek Nederland
Partner logo INretail
Partner logo EPV
Partner logo MKB Midden Nederland
Partner logo Stichting Clok
Partner logo BIK
Partner logo Vakcentrum
Partner logo Vastgoed Belang
Partner logo Koninklijke Metaalunie
Partner logo St. DEC Liemers
Partner logo Bedrijvenkring Ondernemend Veenendaal (BOV)
Partner logo LTO
Partner logo RECRON
Partner logo FTN
Partner logo MKB Amsterdam
Partner logo DPG
Partner logo VACO
Partner logo VNO-NCW Noord
Partner logo Energie Samen Rivierenland
Partner logo BETA
Partner logo VNO-NCW West
Partner logo VNHI
Partner logo Tuinbranche Nederland
Partner logo Ondernemend Lansingerland
Partner logo Modint
Partner logo VNO-NCW Midden
Partner logo NBOV
Partner logo VOA
Partner logo NVKT
Partner logo OVSV
Partner logo Bouwend Nederland
Partner logo EnergieCollectief Utrechtse Bedrijven
Partner logo Koninklijke CBM
Partner logo KVGO
Partner logo Stichting Belangenbehartiging Nederlandse Golfkartonindustrie
Partner logo LWV
Partner logo MKB Limburg
Partner logo Detailhandel Nederland
Partner logo KAVB
Partner logo NSO
Partner logo DDA
Partner logo Evofenedex
Partner logo VNO-NCW Brabant Zeeland
Partner logo FOCWA

Pin It on Pinterest

Share This